Groei door ‘limited reparenting’ in de supervisierelatie

Truus Kersten
De Akkerdistel en De Rooyse Wissel

Kernwoorden

supervisie schematherapie, STRS-SV, schemamodi supervisanten

Doelgroep

Kinderen en adolescenten, Volwassenen, Gezinnen en relaties, Ouderen

Thematiek en problematiek

Overig

Kennisniveau deelnemers

supervisor

Workshop

Leerdoel: het omgaan met schema’s en modi van de supervisant die ook de schema’s en modi van de supervisor kunnen oproepen.
Werkvormen: theoretische inleiding, demonstratie en rollenspel in subgroepen.
Inhoud
Eén van de rollen van de supervisor Schematherapie, zoals beschreven in de STRS-SV, is dat deze zich opstelt als therapeut/instrument voor limited reparenting in een supervisierelatie. Het accent bij deze rol ligt op beperkte ‘zelftherapie’ aan supervisanten over schematriggers en modusactivatie. Hierbij kunnen door de supervisor verschillende technieken worden gebruikt tijdens een supervisiesessie. Binnen de supervisierelatie kun je denken aan zelfonthulling, empathische confrontatie en limit setting. Ook een imaginatie op eigen schema’s van een supervisant en een meerstoelentechniek met eigen modi is een optie. In deze workshop zal aan de hand van casuïstiek van de workshopgever en de supervisoren een demonstratie worden gegeven en wordt in subgroepen een rollenspel gedaan van een interventie bij een supervisant waarvan de schema’s/modi de voortgang van de supervisie belemmeren.

Literatuur