Als ouderschap faalt

Odette Brand-de Wilde1, Marlies Latumalea1
1. KieN

Kernwoorden

Ouderschap, gezonde volwassene, Falen

Kennisniveau deelnemers

alle niveaus

Tags doelgroep

Kinderen en adolescenten, Volwassenen, Gezinnen en relaties

Tags thematiek en problematiek

Persoonlijkheidsstoornissen, Transdiagnostisch, Overig

Workshop

Geen enkele ouder wil zijn kind tekort doen. Tegelijkertijd is de belangrijkste les voor iedere ouder dat je al doende leert en dat faalervaringen ingebakken zijn. Wat is goed genoeg ouderschap? En hoe geef je dat vorm als je zelf bijvoorbeeld een persoonlijkheidsstoornis hebt of een kind met een ernstige gedragsstoornis met specifieke behoeften? Ook als therapeut vraagt het een afwegingskader om te beoordelen of jouw client of de ouder van jouw client nog voldoende gezond volwassen en/of als een goede ouder het ouderschap vorm geeft zonder therapeutische ruimte te verliezen. Mag je falen als het een kwetsbaar kind kan raken? In deze workshop oefenen we aan de hand van verschillende vignetten hoe ouders van jonge kinderen te motiveren zijn voor eigen therapie, hoe ouders van puberkinderen gemotiveerd worden tot schematherapeutische oudercoaching en hoe je coacht op goed-genoeg ouderschap in een volwassen schematherapietraject. Vanuit dit levensloop perspectief beschouwen we de modus van goede ouder en van gezonde volwassene met een systemische blik. Ter illustratie en inspiratie laten we een aantal cliënten kort aan het woord over hun ervaring met schematherapie en hun ouderschap en schematherapie en hun ouders.

Belangrijke leerdoelen zijn:

  • Hoe motiveer ik ouders met eigen problematiek vanuit een meervoudig partijdige houding en zonder hen te veroordelen?
  • Hoe motiveer ik een jongere om de ouder(s) te betrekken?
  • Hoe maak ik de goede afweging of het nog veilig is voor kinderen?
  • Wanneer kies ik voor schematherapeutische ouder-coaching/ouderbegeleiding en wanneer voor een eigen psychotherapie of allebei?
Literatuur
  • Loose, C., Zarbock, G., Graaf, P.Schematherapie met kinderen en jongeren. (2015). Uitgeverij Nieuwezijds.
  • Roelofs, van Wijk-Herberink, Boots. Toegepaste schematherapie bij kinderen en adolescenten.(2020).Germany:Bohn Stafleu van Loghum.
  • Odette Brand-de Wilde& Sigrid Geertema (2020). Groepsschematherapie bij adolescenten met een Borderline Persoonlijkheidsstoornis. Kinder & Jeugd Psychotherapie, 47, 1, 36-48.