Een muzikant die zijn instrument opnieuw afstemt, over online schematherapie in een groep

Marjolein Hof1, Bram van der Boom2, Jet Alberts
1. NPI (online)
2. Psyflix / VU University Amsterdam

Kernwoorden

Groepstherapie, innovatie, online schematherapie

Kennisniveau deelnemers

alle niveaus

Tags doelgroep

Kinderen en adolescenten, Volwassenen, Ouderen

Tags thematiek en problematiek

Angststoornissen, Persoonlijkheidsstoornissen, Transdiagnostisch, Stemmingsstoornissen, Overig

Workshop

Leerdoel: Deze interactieve workshop biedt deelnemers de gelegenheid om praktische ervaring op te doen met online groepsschematherapie. Veel behandelaren, waaronder wijzelf, ervaren spanning of onzekerheid bij groepsschematherapie in een online setting. Vaak worden deze gevoelens gevoed door ervaringen uit de COVID-19-periode of een overtuiging dat f2f behandeling beter is. In deze workshop nemen we deelnemers mee in een proces waarin falen niet als eindpunt, maar als cruciaal leerproces wordt beschouwd.

Achtergrond: In deze workshop maken we gebruik van inzichten uit twee recente wetenschappelijke onderzoeken die relevant zijn voor het werken met schematherapie in een online setting. Hiernaast delen we inzichten uit een online schematherapiegroep, welke afgelopen jaar is gestart. De opzet, samenstelling van de therapiegroep en specifieke voorbereidingen voor het online werken worden kort besproken.

De nadruk ligt op praktijkervaringen: welke obstakels kwamen we tegen en hoe gingen we hiermee om? Wat werkte goed en wat bleek in de praktijk lastiger dan verwacht?

Interactieve demonstratie: De kern van deze workshop is ervaringsgericht leren. Daarom bieden we een live-demonstratie van een online groepsbijeenkomst:

  • In de zaal plaatsen we meerdere laptops waarop vrijwilligers kunnen inloggen en deelnemen aan een gesimuleerde online groepssessie.
  • Ook de sprekers/behandelaren loggen online in, zodat vaardigheden en technieken in real-time kunnen worden getoond.
  • We laten zien hoe een online groepssessie wordt opgestart en welke extra aandachtspunten er zijn ten opzichte van face-to-face therapie.
  • Ervaren wordt hoe experientiële oefeningen kunnen worden vormgegeven in een online setting, inclusief het verbinden van de fysieke en digitale wereld (bijvoorbeeld via transactional objects).
  • We bespreken hoe om te gaan met technische problemen en onverwachte uitdagingen, en hoe deze kunnen worden geïntegreerd in het therapeutisch proces.
  • De overige deelnemers kunnen via een groot scherm meekijken en deelnemen aan de discussie.

Samengevat: Deze workshop belicht online groepsschematherapie vanuit een wetenschappelijk, klinisch en ervaringsgericht perspectief. Door de nadruk te leggen op falen als leerproces, helpen we behandelaren de overstap naar online therapie met meer vertrouwen en deskundigheid te maken. We hopen deelnemers te inspireren om niet alleen te leren van succes, maar ook van experimenteren, aanpassen en soms — bewust — falen.

Literatuur

Ye, Z., Li, W., Zhu, R. (2022). Online psychosocial interventions for improving mental health in people during the COVID-19 pandemic: A systematic review and meta-analysis. Journal of Affective Disorders, 316, 120-131. https://doi.org/10.1016/j.jad.2022.08.023.

Wind, T., Rijkeboer, M., Andersson, G., & Riper, H. (2020). The ‘black swan’ for mental health care and turning point for e-health. Internet Interventions. https://doi.org/10.1016/j.invent.2020.100317.

Boom, B. van der, Lagemaat, A. P., Donker, T., Bos, J., Brand-de Wilde, O. M., Nikkels, K., de Beurs, D., Arntz, A., & Riper, H. (2022). Schematherapie via beeldbellen; crossectioneel onderzoek onder therapeuten. Tijdschrift voor Psychotherapie, 64, 609 – 616.