‘Uitzonderlijk talent of spelen als een kleuter?’ De muziektherapeutische improvisatie vanuit een schematherapeutisch perspectief

Patric Driessen1, Linda Reulink-Peters2
1. Landschaftsverband Rheinland
2. ’s Heerenloo

Kernwoorden

Muziektherapie, Improvisatie, Schemamodi

Kennisniveau deelnemers

beginner

Tags doelgroep

Volwassenen

Tags thematiek en problematiek

Angststoornissen, Persoonlijkheidsstoornissen, Verslaving, Transdiagnostisch, (Licht) verstandelijke beperkingen

Workshop

Als ik ga zingen breken de glazen”, “Nee, mij wil je echt niet horen spelen, hoor!”, “Ik heb helemaal geen ritmegevoel.” zijn maar enkele van de uitspraken die we dagelijks bij aanvang van de muziektherapie (MT) horen. Vaak komen deze uitspraken voort uit in het verleden opgedane negatieve ervaringen. Het kan hierbij gaan om het zingen of spelen van een instrument, of buitenmuzikale negatieve ervaringen op school of binnen het eigen gezin. Het resultaat is vaak vermijding, een sterke afweer tegen het maken van muziek of het zingen of zelfs reacties van angst of paniek. Men heeft vaak een bepaald idee hoe “echte” muziek moet klinken en hoge eisen zorgen ervoor dat cliënten binnen de MT een drempel ervaren om actief muziek te maken. Maar juist het maken van muziek binnen de muziektherapie is de ruimte waarin ontwikkeling plaatsvindt en cliënten ervaringen kunnen opdoen, die een proces op gang brengen of direct voor verandering kunnen zorgen.

Binnen deze workshop zullen we werken met de schemamodi en ervaringsgericht daarmee aan de slag gaan om hoge eisen, angsten en weerstand binnen de muzikale situatie inzichtelijk te maken. Vervolgens zullen we experimenteren met verschillende muziektherapeutische methoden die ruimte geven tot ontwikkeling en corrigerende positieve ervaringen waarbij het falen een essentieel bestanddeel van het ontwikkelproces vormt. We zullen stilstaan bij de werkzame elementen binnen het unieke ervaringsgerichte werken in vaktherapie enerzijds en het versterken en aansluiten anderzijds.

Deze workshop wil inspireren, ervaring en kennis delen over de meerwaarde van MT voor zowel schematherapeutisch- werkenden als schematherapeuten en andere geïnteresseerden.

Literatuur

Blokland- Vos, J., Gunther, G., Mook van C. (2008). Je vak in schema’s, deel 1. Vaktherapie binnen een kader van schematherapie. Tijdschrift voor vaktherapie, 2, 17-23.

Sprang, I. van (2015). De Gezonde volwassene in muziektherapie.In: A. Claassen & S. Pol (Eds), Schematherapie en de Gezonde Volwassene.

Wiersma, I.C., Wouters, H., Timmerman, K., Heijman, J., Westerhof. G.J., Radstaak, M., Haeyen, S. (2024). Promoting psychological adaptability and well-being of patients with personality disorders with creative arts and psychomotor therapies: protocol of an intervention mapping study.BMJ Open. 2024 Dec 31;14(12):e090275. doi: 10.1136/bmjopen-2024-090275. PMID: 39740945; PMCID: PMC11749032.