De uitdaging: speel met kleur en ontdek faalruimte – van perfectie naar expressie in schema(groeps)therapie
Drs. Eefje Dilven1, Fransje Nolet2
1. GGzE
2. Apanta ggz
Kernwoorden
ervaringsgericht, vaktherapie, schemagroepstherapie, modusmodel, faalruimte
Kennisniveau deelnemers
alle niveaus
Tags doelgroep
Volwassenen
Tags thematiek en problematiek
Persoonlijkheidsstoornissen, Transdiagnostisch, Stemmingsstoornissen
Workshop
Perfectionisme en zelfkritiek zijn krachtige valkuilen bij cliënten (en therapeuten!) in schematherapie. De angst om te falen wordt vaak aangestuurd door een ondermijnende kant, veeleisend, kritisch of straffend van aard. Maar wat als we juist de faalruimte opzoeken? Wat als experimenteren, mislukken en spelen niet alleen toegestaan, maar zelfs essentieel zijn voor groei?
In deze ervaringsgerichte workshop ga je letterlijk met kleur spelen en onderzoeken hoe je faalruimte kunt creëren binnen schema(groeps)therapie. Je ervaart hoe de ondermijnende kant en het vrije kind met elkaar in conflict kunnen raken – en wat er gebeurt als je die dynamiek durft te onderzoeken. We combineren ervaringsgerichte technieken uit de schematherapie met een creatieve en speelse aanpak.
Daarna reflecteren we samen: hoe kun je faalruimte bewust inzetten binnen schema(groeps)therapie? Welke technieken helpen cliënten om los te komen van perfectionisme en controle? En wat betekent dit voor jou als therapeut?
Wat neem je mee uit deze workshop?
- Je ervaart hoe faalruimte voelt en hoe de strijd tussen verschillende modi hierin meespeelt.
- Je leert hoe je beeldend werken en experimenteren kunt inzetten in schemagroepstherapie.
- Je ontdekt hoe je cliënten helpt om los te komen van perfectionisme en controle.
- Je krijgt praktische technieken om faalruimte te benutten als therapeutisch middel.
Durf jij de uitdaging aan? Laat je inspireren, speel met kleur en ontdek hoe falen juist kan bevrijden!
Literatuur
Claassen, A.-M., & Broersen, J. (2019). Handleiding module schematherapie en de gezonde volwassene. Bohn Stafleu van Loghum.
Genderen, H. van. (2023). Doorbreek je patronen in vijf stappen. Boom. Haeyen, S. (2022). Schemagerichte werkvormen voor vaktherapie: Interventies ter versterking van de adaptieve modi. Bohn Stafleu van Loghum.
Wijngaart, R. van der., & Genderen, H. van. (2024). Schematherapie voor cluster Cpersoonlijkheidsstoornissen. Bohn Stafleu van Loghum.
Wijngaart, R. van der. (2022). Stoelentechniek: Theorie en praktijk. Bohn Stafleu van Loghum.