Schematherapie bij kinderen: van falen naar stralen!
Vanessa Koetsveld
Kernwoorden
Kinderen 8-12 jaar, speltherapie, kritische ouder, mislukking
Kennisniveau deelnemers
Alle niveaus
Tags doelgroep
Kinderen en adolescenten, Gezinnen en relaties
Tags thematiek en problematiek
Transdiagnostisch
Workshop
Veel volwassenen weten het nog goed: dat eerste moment dat ze faalden, mislukten of iets beschamends deden. Niet zelden zien we deze volwassenen later in de spreekkamer en hebben deze ervaringen aandacht nodig, zoals bijvoorbeeld d.m.v. rescripting, omdat ze een voedingsbodem zijn geworden voor disfunctionele overtuigingen. gevoelens en gedrag. Hoe mooi zou het zijn om kinderen al op kinderleeftijd te helpen met faalervaringen en niet pas als ze volwassen zijn? Vanuit haar onderzoek naar en praktijkervaring met schematherapie bij kinderen van 8 tot en met 11 jaar, deelt Vanessa Koetsveld (GZ-psycholoog i.o. tot specialist bij Jeugd ggz Dimence Groep) haar inzichten en enthousiasme, maar ook haar worsteling en eigen faalervaringen binnen haar onderzoek.
In deze workshop wordt gezocht naar antwoorden op de vraag wat schematherapie voor kinderen kan betekenen. Hoe kunnen we kinderen helpen om ‘beter’ te falen en om hun kritische/straffende oudermodus wat meer opzij te zetten? Een tipje van de sluier: het is een zoektocht met vallen en opstaan, maar brengt ook speelsheid en nieuwe ideeën. Durven we zelf nog te spelen en stralend te falen?
Leerdoelen
- Deelnemers zijn op hoogte van de stand van zaken rondom onderzoek naar schematherapie bij kinderen.
- Deelnemers zien een voorbeeld van hoe spel gebruikt kan worden om de kritische oudermodus van een kind te bewerken.
- Deelnemers worden uitgedaagd zelf ook te oefenen met spel als experientiële (schematherapeutische) interventie. Ze oefenen met het verdragen van zowel hun eigen onzekerheid als die van het kind.
Werkwijze
- Korte kennisoverdracht over schematherapie bij kinderen en het wetenschappelijk onderzoek op dat gebied.
- Bekijken van videomateriaal van speltherapeutisch contact met een kind rondom het thema falen.
- Oefenen met het bewerken van kritische oudermodus bij een kind.
Literatuur
Boots, M., Nijhoff-Huysse, M., Loose, C. (2020). Schematherapie met kinderen. In J. Roelofs, M. van Wijk-Herbrink, & M. Boots (Eds.), Toegepaste schematherapie bij kinderen en adolescenten (pp. 35-59). Bohn Stafleu van Loghum.